Effective Communication and Media in Follow Up Activities címmel rendezte meg  közösen az észtországi Life Zone ifjúsági szervezet és a YMCA - igen ez az a YMCA - Macedón tagszervezete március végén tréningjét, amely a macedóniai Ohrid városában zajlott le. Egy - mind a helyi adottságokat, mind a helyi uralkodó attitűdöt tekintve - mediterrán hangulatú városkában, amely a nevért adó Ohrid tó partján fekszik, amely Albánia és Macedónia határán fekszik. Ide rövid, vagy inkább átlagosnak mondható, majdnem 24 órás vonatutunk után jutottunk el ketten az Útilapu képviseletében; jómagam, és elnökasszonyunk, Somlai Kata.

 

Maga a képzés egy kompakt kis csomag volt,  olyan módszerek megismertetését foglalta magába, hogy miként tegyük láthatóvá magunkat tevékenységünket a világ illetve szűkebb környezetünk számára, illetve hogyan tartsunk kapcsolatot szervezetünk számára fontos emberekkel, önkénteseivel, dolgozóival, támogatóival.

A tréning a Youth in Action program 3.1. alprogramján belül valósult meg, és elvileg a folytatása volt egy korábbi, az észtországi Pärnuban megrendezett Media Sapiens - Media in the Youth Work címmel megrendezett tréningnek. (Mindez persze nem volt akadálya annak, hogy olyanok is részt vegyenek a mostani képzésen, akik a korábbin nem voltak ott, hiszen ez a modul is egy önmagában megálló, kerek egészt alkotott.) A tartalmi részt illetően elmondhatjuk, hogy mindenki számára hasznos gyakorlati ismereteket adó kurzus volt, és a tapasztaltabbaknak is lehetőséget adott tudásuk rendszerezésére, ismétlésre és gyakorlásra.  
Az egy hetes munka során több témát érintettünk; a tréning egyik fő megközelítése - ahogy a tréning egyik előadója is megfogalmazta - "itt tudtok hibázni, hiszen most tanulunk". A hangsúly tehát elsősorban azon volt a szervezők rédzéről, hogy megmutassák, egyszerű - és nem utolsósorban egyszerűen hozzáférhető és/vagy ingyenes - eszközökkel mindenki számára megvalósítható egy kampány (kisfilm, televíziós illetve rádiós reklámszpot, sajtókampány) kivitelezése. Mindezt segítette az a barátságos atmoszféra, amely alapvetően jellemezte az eseményt.

A hasonló tréningek során megszokott rendhagyó jellegű ismerkedési és csapatépítő blokkok után következett a tényleges munka.

A résztvevőknek bemelegítésként - a munkamenetre vonatkozóan mindenféle előzetes instrukció nélkül, pusztán intuíciójukra hagyatkozva - egy reklámfilmet kellett forgatni, a résztvevők szervezeteinek tevékenységéhez kötődő, szabadon választott témában. Ez alatt megtapasztalhattuk az egyes fázisok buktatóit, gyakorlatban fedezhettük fel, milyen nehézségekkel szembesülhetünk akár egy rövidebb videó elkészítése során.

Egy-két nappal később már jóval célirányosabban, öt csoportba szervezve kellett öt különböző, a tréninghez valamilyen módon kapcsolódó témakört  ebben a formában feldolgoznunk. Ez a tréning egyik többlépcsős folyamata és hosszabb távú célja volt, amely több blokkot is felölelt a képzésből. (Az öt téma  Pletyka és társasági élet, A műhelyek/ workshopok, A Youth in Action program, Interkulturalitás, Ohrid, Macedónia volt. A felvett anyagot a későbbiekben két alkalommal is lehetőségünk volt a tréning ideje alatt megvágni, feldolgozni, illetve új anyagokkal kiegészíteni (és amelyeket egyébként a https://www.youtube.com/user/mediasapiensproject cím alatt találhatjátok meg).

Munkában :)

Szó esett a hangvágásról és rádiós anyagok készítéséről, az erről szóló blokk az idő hiányában kevésbé volt gyakorlati. Erről inkább egy rövid prezentációt láthattunk, amelyen keresztül betekinthettünk a hangvágás, hangszerkesztés alapjaiba az ingyenesen letölthető Audacity program segítségével.

 

Sor került egy webdesign workshopra is. A név ez esetben kicsit csalóka; itt nem is annyira az volt a cél, hogy hogyan adjunk weboldalunknak egy tetszetősebb külsőt, hanem hogy alapvető ismereteket szerezzünk arról, hogyan lehet, egy alapszintű weboldalt kész sablonok és az NVU program segítségével létrehozni.
A tréning egyik délutánja során - amely szintén nagyon praktikus blokkja volt az eseménynek -  először a sajtó képviselőivel való kapcsolattartásról, ennek mikéntjéről, módszereiről beszéltünk, Először megismertettek minket a jó, informatív, figyelemfelkeltő, és hatékony sajtóközlemény megírásának módjával, kritériumaival, majd ezt követően, ezek alapján kellett a magunknak a résztevőknek is közös munkával egy saját sajtóközleményt megírniuk.
Az elkészült munkák kiértékelése után egy sajtótájékoztató szervezését kellett modellezni - ugyanabban a témakörben illetve csoportokban - illetve magát a sajtótájékoztatót (vagy inkább sajtótájékoztató szimulációt) megtartani.
Ugyanezen a délutánon hallhattunk a gerillamarketingről, amikor is pár gyakorlati példát is bemutattak, majd ismét csoportokba szerveződve, egy adott eseményre, programra kellett hasonló marketingstratégiát kidolgoznunk.
Az utolsó délelőtt alkalmával összegeztük, kik alkotják szervezetünk pilléreit, rangsoroltuk őket szerepeik, jelentőségül szempontjából, és részletekre lebontott stratégia készült - az ún. "villám randi módszer" segítségével - vö. tavaszi találkozó - hogyan tartsuk meg ezeket a "pilléreket" munkánk során.

A tréning két egymást követő estéjén került sor az interkulturális estre, amellyel a résztvevők sokszínűségének köszönhetően (albán, bosnyák, észt, francia, horvát, moldáv, magyar, örmény, román, spanyol, szerb)  nagyon változatos és érdekes volt. A felhozatalban a mi, Magyarországot képviselő asztalunk is igen népszerű volt. Amivel hozzájárultunk az est sikeréhez az a mangalicakolbász-kőrözött-Mese keksz-Dunakavics-Negro-barackpálinka-szekszárdi bikavér fehozatalunk volt  - valamint jó fej emberek, illetve a Budapestet bemutató, illetve a korábban szervezetünkről készített kiadványokat, tollakat is vittünk magunkkal.

Összességében elmondható, hogy olyan, gyakorlatban is jól használható módszerek, stratégiák  alapjait sajátíthattuk el, amelyek a későbbiekben segíthetnek, hogy költséghatékonyan - és némi kreativitással - tegyük láthatóvá szervezetünk tevékenységét. Az itt szerzett ismereteket, tudásanyagot a jövőben útilapus munkáinkba is be tudjuk forgatni.Talán csak az időkeret illetve a napirend a legjobb indulattal is lazának vagy hanyagnak nevezhető kezelése vetett árnyékot az eseményre - de ezt tudjuk be az oly’ gyakran emlegetett kulturális különbségeknek.

A szervezők  2012 első felében szeretnék megrendezni a tréning következő modulját, amelyre a tervek szerint Romániában sor kerülni, tehát elmondhatjuk, hogy - folytatása következik...

Pál Szabolcs Bence

A bejegyzés trackback címe:

https://utilapuhalozat.blog.hu/api/trackback/id/tr422876718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása